Er is een grote keuze aan bestand formaten voor foto's.
Maar elk formaat heeft zijn eigen sterke en zwakke kanten en dus ook zijn eigen toepassingen.
Het meest gebruikte is .JPG en daarom ook compatibel met nagenoeg alle software en toepassingen.
De bestanden zijn klein snel en toch van zeer goede kwaliteit.
Ook kunnen de knippaden ingesloten worden in het bestand.
Voor nabewerking is .JPG niet de beste keuze omdat bij het opnieuw opslaan er ook weer veel kwaliteit verloren gaat.
Voor nabewerken en toepassingen van de hoogste kwaliteit is .TIFF beter geschikt.
Bovendien kunnen de .Tiff bestanden het knippad insluiten en transparante achtergrond hebben.
RAW bestanden ( elk cameramerk heeft zijn eigen variant) zijn niet geschikt voor uitwisseling omdat het digitale negatieven zijn die nog verwerkt moeten worden.
Het grote voordeel hiervan is dat onder gecontroleerde omstandigheden ( binnen achter een gekalibreerde monitor) kleur ,
helderheid en contrast perfect afgesteld kunnen worden zonder kwaliteitsverlies maar ze zijn dus alleen geschikt voor nabewerking.
Ook .PNG bestanden worden nog veel toegepast als de achtergrond transparant moet zijn, maar ze zijn meestal wat groter dan .JPG bestanden.
Er moeten bij het gebruik van foto's keuzes gemaakt worden en elke toepassing vraagt om een eigen keuze.
Fotostudio Imago in Alkmaar levert (in de Cloud) altijd een pakket een formaten en bestanden zodat onze klanten direct aan de slag kunnen.
Oscar Westen (fotograaf bij fotostudio Imago)
Elke foto voldoet aan de regels van het Perspectief.
Het is aan de fotograaf om het perspectief in te zetten om het doel van de foto te versterken.
In bijgaande afbeelding zijn de 3 belangrijkste mogelijkheden voor productfotografie weer gegeven:
1 schuin van boven: heeft als voordeel dat 3 kanten van een product zichtbaar zijn.
2 Ooghoogte: bovenkant is niet meer zichtbaar, maar rechtopstaande lijnen blijven kaarsrecht.
3 Kikker perspectief: de onderkant staat op de horizon en is dan helemaal vlak.
Deze laatste ( 3 ) gebruiken we veel bij fotografie van flessen.
Natuurlijk zijn er nog vele tussenvormen, bijvoorbeeld waar de bovenkant precies vlak wordt.
Perspectief word versterkt als de afstand van de camera naar het product kleiner wordt,
en als de kijkhoek naar boven of naar onder groter wordt.
Kortom perspectief is en sterke tool in productfotografie als je die bewust gebruikt.
Oscar Westen ( fotograaf bij fotostudio Imago in Alkmaar )
Flessen komen hier regelmatig voor de camera in alle vormen en maten.
De kracht van een fles is de strakke contour en een mooie glans op het glas.
Om dat te bereiken heb je een andere lichtbron nodig en wat technische handelingen met de achtergrond.
Maar dan krijg je die hele strakke outline en de glans op de fles en de hals van de fles.
Het liefst gebruik ik een een laag standpunt zodat de onderkant van de fles recht wordt.
Voor de heldere flessen moet je zorgen voor een mooi kleurverloop en veel kleur in de fles.
In de ondergrond nog een subtiele spiegeling, en tja, en dan krijg je hele strakke flessen!
Oscar Westen ( fotograaf bij fotostudio Imago in Alkmaar )
Op diverse plekken kom je de term kleurtemperatuur tegen, op (LED)lampen in je digitale camera, je monitor of televisie.
De waardes staan ik Kelvin ( K ) en variëren van 2800K tot 8000K.
Maar hoe moeten we deze waardes begrijpen?
Onze belangrijkste lichtbron de zon duiden we aan als daglicht en geeft 5000K.
Als warmste kennen we de gloeilamp die 2800K is.
De hoogste Kelvin waarden zien we bij bewolkt weer met 7000K.
Onze ogen passen zich in dit bereik moeiteloos aan en bij elk van deze waardes kunnen wij alle kleuren goed onderscheiden.
Maat hoe stel je dan het beste je monitor, telefoon of televisie in?
De beste instelling is die waarde die het meest lijkt op het omgevingslicht, dan raken je ogen het minst in de war.
In de huiskamer met LED verlichting zal dat tussen de 3000K en 5000K zijn,
terwijl je buiten tussen de 5000K en de 6000K kunt gebruiken.
In de grafische en fotografie wereld is 5500K de standaard.
Oscar Westen ( fotograaf bij fotostudio Imago in Alkmaar )
Het is opmerkelijk dat klanten een fotostudio graag willen indelen in een stijl van fotografie.
Maar de praktijk is dat een fotograaf een palet aan stijlen ter beschikking heeft
om zijn foto's doeltreffend te maken.
Daarbij zijn High-Key en Low-Key twee goede voorbeelden.
Bij High-Key zien we een foto waarbij de witte en lichte tinten overheersen,
en bij Low-Key zijn dat de donkere en zwarte tinten.
Low-Key is wat eenvoudiger dan Hig-Key, want daarbij is het belangrijk om
goede scherpe randen van de producten te behouden.
Net als bij vrijstaande foto's heeft fotostudio Imago verschillende
technieken om die randen bijzonder helder en scherp te houden
ook bij een witte achtergrond.
Oscar Westen ( fotograaf bij fotostudio Imago in Alkmaar )
Een fotostudio is de plek waar alles op scherp staat.
Alle camera’s zijn opgeladen, geheugenkaarten geformatteerd voor de volgende foto productie.
Alles draait er om dat er zonder omwegen direct gestart kan worden met het fotograferen van producten en recepten.
Daarom is alles aanwezig, van achtergronden, ondergrond materiaal tot styling en serviezen.
Alles wat er voor kan komen is altijd aanwezig zoals klemmen,
putty, matt-spray, tape en reflexie-schotten. Een studio heeft ook nog het grote voordeel,
dat het eindresultaat direct beoordeeld kan worden op grote monitoren die op kleur gekalibreerd zijn.
Logisch gevolg van dit alles dat fotografie in de fotostudio sneller gaat,
betere kwaliteit heeft en tijd bespaart in het marketing traject.
Voor deze startklaar ervaring is fotostudio Imago in Alkmaar 5 dagen per week beschikbaar.
Oscar Westen ( fotograaf bij fotostudio Imago in Alkmaar )
Alles wat licht vangt werpt ook een schaduw en alles heeft een lichte en en een schaduw kant.
Als het licht van alle kanten komt geeft dat een onnatuurlijk effect.
Als fotograaf zoek ik een evenwicht, en is schaduw de tool om vorm en diepte te maken.
Ook de schaduw die op de ondergrond valt heeft veel effect op de vorm en diepte in een foto.
Zo kan een lange schaduw ook het tijdstip van de dag suggereren.
Of de schaduw van een object buiten beeld kan iets zeggen over de omgeving,
zoals de schaduw van een fles of glas.
Bij productfotografie is het vaak beter de schaduw achteraf te maken,
zodat het product optimaal verlicht is en alle foto's een zelfde soort schaduw hebben.
Ongemerkt neemt de schaduw de kleur van de omgeving aan,
zo zal die bij mooi weer de blauwe kleur van de lucht hebben op een sportveld zijn de schaduwkanten erg groen.
Fotografie is grotendeels het beheersen en gebruiken van “schaduw”.
Voor meer voorbeelden kijk op PORTFOLIO
Oscar Westen (fotograaf bij fotostudio Imago)
Packshots zijn onmisbaar om je product te verkopen en spelen een sleutelrol op het moment dat een klant beslist .
Ook zijn ze verregaand bepalend voor de indruk die de leverancier maakt.
Onze klanten merken direct een verkoop boost als ze goede foto’s op de webshop plaatsen.
Maar wat is een packshot nou meer dan een afbeelding van een product?
Er zijn zo veel foto technieken die een productfoto beter maken dan alleen een afbeelding.
Toepassen van de juiste technieken zullen de best mogelijk foto’s opleveren.
Voor de hand ligt dat kleur en scherpte goed moeten zijn, maar de kijkhoogte en het perspectief zijn even belangrijk.
De ondergrond met schaduw of spiegeling kunnen een eenvoudig doosje een zeer kwalitatieve uitstraling geven.
Ook de kijkafstand kan nog net wat meer dynamiek geven aan een foto.
Hier vind je veel voorbeelden van uitstekende PRODUCFOTOGRAFIE
Oscar Westen ( fotograaf bij fotostudio Imago in Alkmaar )
Het fotograferen in de fotostudio heeft veel voordelen voor onze klanten,
want alles staat daar daar klaar om direct te beginnen met fotograferen op
de meest efficiënte( snelle ) manier.
Alles staat gebruiksklaar binnen handbereik, zoals verlichting,ondergronden
maar ook styling zoals serviezen bestek en paspoppen.
Voor kleine opdrachten is het afleveren dezelfde dag meestal geen enkel probleem
en voor hele grotere series leveren we altijd binnen een week de foto’s af.
Om nog meer tijd te winnen voor onze klanten besteden we veel tijd en aandacht
aan de bestandsnamen.
Meestal nemen we de productnummers van de klant op in de bestandsnaam,
en regelmatig werken we met een barcode scanner om de EAN code in de bestandsnaam
te verwerken.
Met het zorgvuldig kiezen van de bestandsnaam kan erg veel werk uit handen
worden genomen door de fotograaf en kunnen de foto’s door IT systemen en webshops
herkend worden zonder omslachtige handelingen.
Vanzelfsprekend, maar tocht het
vermelden waard is dat alle omstandigeheden in de studio gecontroleerd zijn,
zodat kleur, contrast en scherptediepte perfect zijn in elke foto.
Door het colormanagement systeem op al onze apparatuur zijn de kleuren echt altijd perfect.
Mocht u nog twijfels hebben over het uitbesteden van (product)fotografie,
kom dan gerust eens langs bij fotostudio Imago in Alkmaar, wij leggen graag uit
wat de mogelijkheden zijn.
Oscar Westen ( fotograaf bij Fotostudio Imago in Alkmaar) www.fotostudio.nl
Bij culinaire fotografie is het doel simpel, het moet er lekker uit zien.
Om dat te bereiken moet als eerste de kleur goed zijn. Belangrijkst is daarbij de balans groen/magenta.
Als dat goed is heb je nog wat speelruimte in de witbalans, waarbij bijvoorbeeld brood er beter uit ziet met wat minder blauwe tinten.
Daarna zorg ik er altijd voor dat texturen en structuren goed overkomen door wat strijklicht schuin van achteren.
Omdat de set meestal erg klein is werk ik uitgebreid aan de details, wat glansjes aanbrengen met een kwastje olie of water,
of een te felle glimmer weghalen met een vlaggetje. In het verleden werden er veel trucks gebruikt om
tijd te winnen en om een nog perfecter resultaat te krijgen, maar sinds het digitale tijdperk is dat steeds minder nodig met uitzondering van ijs,
dat is een stuk gemakkelijker als het door een stylist gemaakt wordt en niet smelt tijdens het fotograferen.
Verder krijg ik nog steeds de mooiste resultaten met CCD sensor cameras, beter dan met de nieuwe C-MOS technieken.
Culinaire fotografie is zeker niet de gemakkelijkste tak van fotografie maar voor mij wel de leukste.
Oscar Westen (fotograaf bij fotostudio Imago in Alkmaar)